درام در بویلر نیروگاه بخار

درام در بویلر نیروگاه بخار

درام در بویلر از ملزومات استاندارد یک بویلر واتر تیوب (water-tube boiler) است.

درام در بویلر شامل یک مخزن آب/بخار در انتهای بالایی لوله‌های آب است. درام، بخار تولید شده در لوله‌های آب را ذخیره و به عنوان یک جداکننده فازی برای مخلوط بخار/آب کار می‌کند. تفاوت دانسیته بین آب سرد و گرم به تجمع آب داغ‌تر/ و بخار اشباع در درام بخار کمک می‌کند.

اوﻟﻴﻦ وﻇﻴﻔﻪ درام در بویلر ﻛﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ وﻇﻴﻔﻪ درام ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﺟﺪاﺳﺎزي آب و ﺑﺨﺎر از ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺨﺎر اﺷﺒﺎع از ﺑﺎﻻي درام ﺧﺎرج ﺷﻮد.

 

پایپینگدرام بویلر

دومین وﻇﻴﻔﻪ درام در بویلر عمل ﻧﻤﻮدن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﺨﺰن و ذﺧﻴﺮهاي ﺑﺮاي ﺑﻮﻳﻠﺮ اﺳﺖ. درام ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ ذﺧﻴﺮه آب ﻳﺎ ﺑﺨﺎر در ﺧﻮد، در ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺤﺮاﻧﻲ ﺑﻬﺮهﺑﺮداري از ﺑﻮﻳﻠﺮ، ﻣﻘﺪارياز ﻧﻴﺎزﻫﺎي آب و ﻳﺎ ﺑﺨﺎر را ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﻨﺪ.

مشخصات درام در بویلر

از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻓﺸﺎر داﺧﻞ درام زﻳﺎد اﺳﺖ ، آنرا ﺑﻪ ﺷﻜﻞ اﺳﺘﻮاﻧﻪ، ﻛﻪ از ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺨﺎزن ﺗﺤﺖﻓﺸﺎر ﺟﺪار ﺿﺨﻴﻢ ﺗﺒﻌﻴﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺣﻔﺎﻇﺖ درام در ﺑﺮاﺑﺮ ﻓﺸﺎرﻫﺎيﺑﺎﻻ، ﺑﺮاي درامﻫﺎ از ﺳﻮﭘﺎپهای اﻃﻤﻴﻨﺎن Safety Valve ﻛﻪ در ﻓﺸﺎرﻫﺎي ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه اي و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﺎﻣﻼ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲﻋﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، اﺳﺘﻔﺎدهﺷﺪه اﺳﺖ.

سیفتی ولو یا شیر اطمینان در درام بویلر

در ﻣﻮرد دي ارﻳﺘﻮر، ﻳﻚ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ آن ﺣﻔﺎﻇﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻼء اﺳﺖ و زﻣﺎﻧﻲ رخ ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺣﺠﻢ آب و ﺑﺨﺎر ورودي ﺑﻪ ديارﻳﺘﻮر ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاي اﺗﻔﺎق ﺑﻴﻔﺘﺪ ﻛﻪ ﻛﻨﺪاﻧﺲ ﺷﺪن ﺑﺨﺎر در اﺛﺮ ﺗﻤﺎس ﺑﺎ آب ورودي و ﻛﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﺨﺎر ﺑﺎﻋﺚ اﻳﺠﺎدﺧﻼء ﺷﻮد. (ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪن ﺧﻼء در ﻛﻨﺪاﻧﺴﻮر ﺗﻮرﺑﻴﻦ ﺑﺨﺎر)

نحوه کار دی اریتور ، انواع آن و پروسه کنترل 1

نحوه کارکرد درام در بویلر

بخار جدا شده از بخش بالای درام خارج و برای فرآیند توزیع می‌شود. گرمایش بیش‌تر بخار اشباع باعث تولید بخار سوپرهیت می‌شود که به طور معمول در توربین بخار (steam turbine) به کار می‌رود.

مخلوط بخار و آب از طریق تیوب‌های رایزر وارد درام بخار می‌شوند. داخل درام از مه‌زدا (demister) تشکیل شده است که قطرات آب را از بخار خشک تولید شده جدا می‌کنند. آب اشباع در پایین درام بخار از طریق لوله پایین‌رو (downcomer pipe) که معمولا به صورت غیر گرمایشی است، به سمت هدر و درام آب جریان می‌یابد.

ورودی و خروجی های یک درام

تجهیزات جانبی درام بخار شامل شیر ایمنی، شاخص سطح آب و کنترلر سطح می‌باشد. آب تغذیه بویلر نیز از طریق یک لوله که در طول درام بخار در داخل درام گسترش یافته است، به درام بخار وارد می‌شود.

HP درام در بویلر

ﺟﺪاﺳﺎزي آب و ﺑﺨﺎر در درام HP به این صورت است ﻛﻪ ﻣﺨﻠﻮط آب و ﺑﺨﺎر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ اواﭘﺮاﺗﻮر (Evaporator) وارد ﺟﺪاﻛﻨﻨﺪه (Separator) ﻣﻲﺷﻮد. ﺳﭙﺮﻳﺘﻮر درام HP ازﻧﻮع ﺳﺎﻧﺘﺮﻳﻔﻴﻮژ اﻓﻘﻲ اﺳﺖ و ﺑﺎ ﺣﺮﻛﺖ ﭼﺮﺧﺸﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺨﻠﻮط آب و ﺑﺨﺎر ﻣﻲدﻫﺪ، ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻧﻴﺮوي ﮔﺮﻳﺰ از ﻣﺮﻛﺰ، ﻗﻄﺮات آب ﺑﻌﻠﺖ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ وزن از ﺑﺨﺎر ﺟﺪا ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ داﺧﻞ درام ﺑﺎز ﻣﻲﮔﺮدﻧﺪ و ﺑﺨﺎر ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻓﻀﺎي ﺑﺎﻻي درام اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ.

اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺨﺎرﻫﺎي ﺧﺮوﺟﻲ از Separator ﻛﺎﻣﻼ ﻋﺎري از ﻗﻄﺮات آب ﻧﺒﻮده و ﺑﺎ ﻋﺒﻮر از ﺻﻔﺤﺎت ﺧﺸﻚ ﻛﻨﻨﺪه

Chevron Drier ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺻﻔﺤﺎت ﻻﻳﻪ ﻻﻳﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪو در ﺑﺎﻻي درام و در ﻣﺴﻴﺮ ﺧﺮوج ﺑﺨﺎر از درام ﻗﺮار دارﻧﺪ،آﺧﺮﻳﻦ ﻗﻄﺮات آب ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده و ﺑﺨﺎر اﺷﺒﺎع ﺧﺎﻟﺺ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه، ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻟﻮﻟﻪﻫﺎي ﺳﻮﭘﺮﻫﻴﺘﺮ (Superheater) ﻫﺪاﻳﺖ ﻣﻲﺷﻮد.

درام HP در بویلر

IP درام در بویلر

ﺟﺪا ﺳﺎزي آب و ﺑﺨﺎر در درام IP ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ درام HP اﺳﺖ و ﺗﻨﻬﺎ ﻧﻮع ﺳﭙﺮﻳﺘﻮر ﺑﻜﺎر رﻓﺘﻪ در آن ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﺳﭙﺮﻳﺘﻮر درام IP از ﻧﻮع ﺻﻔﺤﻪﻫﺎي ﭘﺮﻓﺮاژ ﺷﺪه و ﻳﺎ Plate Perforated اﺳﺖ.

درام در بویلر

اگر میخواهید صفر تا صد بویلر ، درام و HRSG را یاد بگیرید به این آموزش مراجعه کنید.

فرزین رضاقلی وب‌سایت
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x