انواع نیروگاه تولید برق

نیروگاه

نیروگاه سوخت فسیلی

نیروگاه سوخت فسیلی

در یک نیروگاه سوخت فسیلی از انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوختهای فسیلی نظیر زغال سنگ، نفت کوره، گاز طبیعی یا شیست قیری بهطور مداوم به انرژی گرمایی تبدیل میشود. این انرژی گرمایی به وسیله توربینها به انرژی مکانیکی تبدیل شده و در نهایت انرژی مکانیکی توسط ژنراتورهای الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل میشود.

نیروگاه هسته ای

نیروگاه هسته ای

نیروگاه هسته ای به تأسیساتی صنعتی و نیروگاهی میگویند که بر پایه فناوری هستهای و با کنترل فرایند شکافت هستهای، از گرمای آزاد شدٔه آن اقدام به تولید انرژی الکتریکی میکند. کنترل انرژی هستهای با حفظ تعادل در فرایند شکافت هستهای همراه است که با استفاده از گرمای تولیدی برای تولید بخار آب (مانند بیشتر نیروگاههای گرمایی) اقدام به چرخاندن توربینهای بخار و به دنبال آن ژنراتورها میکند.

نیروگاه بادی

نیروگاه بادی

توربین بادی وسیله ای است که توسط آن انرژی مکانیکی باد، توسط یک ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. توربین های باد دارای سه قسمت اصلی اند: برج، تیغه ها و روتر، پوشش محافظ.

نیروگاه خورشیدی

نیروگاه خورشیدی

نیروگاه انرژی خورشیدی تبدیل انرژی از نور خورشید به برق را انجام می دهد، یا به طور مستقیم با استفاده از فتوولتائیک ، به طور غیر مستقیم با استفاده از انرژی خورشیدی متمرکز، و یا ترکیبی از آن می باشد. سیستم های انرژی خورشیدی متمرکز از لنزها یا آینه ها و سیستم های ردیابی استفاده می کنند تا یک منطقه بزرگ نور خورشید را به یک پرتو کوچک متمرکز کنند. سلول های فوتوولتائیک با استفاده از اثر فتوولتائیک نور را به جریان برق تبدیل می کنند.

نیروگاه آبی

نیروگاه آبی

نیروگاه برق آبی تاسیساتی است که از طریق آب ذخیره شده در پشت سدها انرژی الکتریکی تولید می کند که به آن انرژی برق آبی نیز گفته می شود. این نیروگاه با مهار قدرت آب در حین حرکت (مانند آبی که از بالای یک آبشار عبور می کند) برق تولید می کند.

نیروگاه زمین گرمایی

نیروگاه زمین گرمایی

انرژی زمین‌گرمایی به انرژی حرارتی که در پوستهٔ جامد زمین وجود دارد گفته می‌شود. این‌گونه انرژی اغلب در جهت تولید الکتریسیته زمین‌گرمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به چرخه تولید انرژی الکتریکی از انرژی زمین‌گرمایی گفته می‌شود. فناوری مورد استفاده در طرح‌های تولید برق از انرژی زمین‌گرمایی شامل نیروگاه‌های بخار خشک، نیروگاه‌های تبدیل بخار سیال و نیروگاه چرخه دوگانه است.

نیروگاه جزر و مدی

نیروگاه جزر ومد

توربین‌های جزر و مد جریانی بسیار شبیه توربین‌های بادی هستند با این تفاوت که این‌ تجهیزات در زیر آب قرار گرفته اند. این توربین‌ها با استفاده از حرکت و جابجایی آب در هنگام جزر و مد و انرژی حرکتی آب در هنگام برخورد با پره‌های خود انرژی تولید می‌کنند. به دلیل اینکه اب تقریبا ۸۳۰ برابر از هوا چگال‌تر است در نتیجه این توربین‌ها می‌توانند با سرعت کمتری بچرخند و الکتریسیته تولید کنند.

نیروگاه زیست توده

نیروگاه زیست توده

تولید انرژی از منابع زیست توده (همانند سوختهای فسیلی) به منظور تولید الکتریسیته و حرارت می باشد. منابع زیست توده یکی از قدیمی ترین منابع انرژی در جهان می باشد. این منابع در صورت استفاده مستقیم قابلیت تولید حرارت را دارا می باشند. و در صورت تولید سوختهای زیستی یا بیوگاز قابلیت استفاده در موتور ژنراتورها یا پس از تولید بخار آب در توربین ژنراتورها را جهت تولید برق دارد.

فرزین رضاقلی وب‌سایت
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x