مراحل خرابی بیرینگ

bearing failure process

این مقاله با اشاره به اینکه تشخیص خرابی ساچمه های بیرینگ بالاترین الویت برای بسیاری از تحلیلگران ارتعاش است آغاز شده است.

حقیقت غم انگیز اینست که برای بسیاری از تحلیلگران این تنها الویت است نابالانسی، عدم هم محوری Soft foot و رزونانس اغلب الویت کمتری دارند اگرچه این شرایط خرابی بیشتر در ابتدای نمودارهای خرابی آیند تشخیص آنها میتواند بسیار دشوار باشد آنالیز فاز یکی از قوی ترین تکنیکها است و در عین حال ابزاری است که میتواند کمک بزرگی در تشخیص این شرایط خرابی باشد.

قبل از اینکه به چهار مرحله خرابی بیرینگ وارد شویم بهتر است در واژههایی عمومی توصیف کنیم که چگونه ارتعاش تغییر میکند بطور کلی خرابی بیرینگ در چهار نیروی فرکانسی ظاهر می فرکانس عبور ساچمه از رینگ خارجی ، فرکانس عبور ساچمه از رینگ داخلی، فرکانس چرخش ساچمه ، و فرکانس این مطلب را عمیق تر بحث خواهیم کرد اما اول حرکت انرژی) باند (پهن) را توضیح می دهیم.

اگر بیرینگی کم روانکاری شده باشد میتوانیم افزایشی در سطح صدا در فرکانسهای بالا را در آن تشخیص دهیم که در فرکانس خاصی نیست،  در عوض به تعدادی از فاکتورهایی که در ساخت ماشین لحاظ شده اند بستگی خواهد داشت. 

البته نمیتوانید آنرا بشنوید چرا که بالاتر از محدوده شنوایی است.

همچنانکه روانکاری بدتر میشود سطح صدا افزایش خواهد یافت اما فرکانس صدا به آرامی کاهش می یابد، از فرکانس خیلی بالا به فرکانس بالا جابجا خواهد شد نه اینکه بگوییم نمیتوانید شرایط فرکانس پایین تر را تشخیص دهید بلکه در فرکانس بالاتر قوی تر است.

همچنانکه فیلم روانکار بین سطح بیرینگ کاهش پیدا میکند تماس فلز با فلز را بیشتر خواهیم داشت که باعث ایجاد امواج استرس ” می.شود.

امواج استرس همچنین به عنوان شوک پالس نامیده می شوند که مانند امواج در یک حوضچه هستند لحظه ای که سطوح فلزی تماس پیدا میکنند موجی از انرژی از نقطه تماس با سرعت صوت ساطع می شود همه اینها خیلی سریع، احتمالا در کمتر از یک هزارم ثانیه اتفاق می افتاد.

همچنانکه فیلم روانکار بین سطح بیرینگ کاهش پیدا میکند تماس فلز با فلز را بیشتر خواهیم داشت که باعث ایجاد امواج استرس ” می.شود.

امواج استرس همچنین به عنوان شوک پالس نامیده می شوند که مانند امواج در یک حوضچه هستند لحظه ای که سطوح فلزی تماس پیدا میکنند موجی از انرژی از نقطه تماس با سرعت صوت ساطع می شود همه اینها خیلی سریع، احتمالا در کمتر از یک هزارم ثانیه اتفاق می افتاد.

حتی اگر دلیل اساسی خرابی بیرینگ روانکاری ناقص نباشد ،اگر بیرینگها بخاطر نصب نامناسب، برجستگیهای ناشی از بار استانیکی زیاد شرایطی است که بیرینگ ارتعاش زیاد دارد در حالیکه در اندازه گیری قبلی شرایط خوبی داشته است EDM ناهمراستایی یا هردلیلی آسیب دیده باشد. با پیشرفت خرابی زیر سطحی زمانی رسید که تماس فلز با فلز بین دو سطح روی خواهد داد، یا امواج استرس از سطح زیری تولید خواهد شد. 

عیبهای زیر سطحی به علت نیروهای فوق العاده ای که بیرینگ تجربه میکند به آرامی پیشرفت خواهند کرد. 

تفاوت در این است که این خرابیها احتمالا متمرکز ،شوند مثلا در پایین رینگ خارجی صدای ناشی از بیرینگ بعلت روانکاری ناقص نسبتا ثابت است به صورت رندومی است بنابراین تناوبی نیست، در حالی که وقتی شرایط خرابی توسعه می یابد به عنوان مثال یک ترک یا پریده گی منبع جدیدی از ارتعاشات تناوبی ارائه خواهد شد.

اگر آسیب روی رینگ خارجی باشد هر وقت ساچمههای بیرینگ از آن محل عبور کنند ضربه ای در ارتعاش بوجود خواهد آمد. وقتی نقطه خرابی بین ساچمه های بیرینگ باشد، ارتعاشی وجود ندارد ارتعاش کم است. 

نکته مثبت این است که میتوانیم فرکانسهای این ارتعاش را محاسبه کنیم می توانیم تعیین کنیم چند بارساچمه ها از آن نقطه عبور خواهند کرد 

نکته منفی این است که دامنه ارتعاش خیلی خیلی کم است.

bearing 1

ارتعاش ضربه ها که ناشی از عبور ساچمه ها از محل آسیب دیده رینگ خارجی هستند.

با افزایش میزان خرابی شاهد تناوب بیشتر تماس بین سطوح فلز هستیم همچنانکه ترکها پیشرفت می کنند، یا خرابیهای زیر سطحی رشد میکنند و در نهایت شکست در سطح رخ میدهد.

ارتعاش به سه روش کلیدی تغییر خواهد کرد

۱. ارتعاش تناوبی خواهد شد و درک ماهیت عیب آسان تر میشود آسیب روی رینگ خارجی الگوی متفاوتی با فرکانس آسیب روی رینگ داخلی و ساچمه های بیرینگ و کیج دارد.

۲. فرکانس “انرژی” باند پهن بطور مشهود کاهش خواهد یافت. به آرامی از فرکانس خیلی بالا به فرکانس بالا، و سرانجام، به فرکانسهای پایین حرکت خواهد کرد. وقتی بیرینگ کاملا آسیب دیده باشد ارتعاش در رنج شنوایی خواهد بود و میتواند با طیف سرعت معمولی تشخیص داده شود. وقتی بیرینگ خیلی بد آسیب دیده باشد توده ای از پیک در طیف ایجاد خواهد شد و باعث میشود noise floor” طیف سرعت بالا بیاید.

3. قدرت نیروهای درگیر افزایش خواهد یافت و در نتیجه دامنه ارتعاش رشد خواهد کرد تشخیص خرابی آسان تر می شود.

قدرت دانش

ممکن است دو سوال در ذهن ایجاد شود چرا نیاز است بدانیم که بیرینگ خرابی خیلی کمی دارد در صورتیکه هنوز مدتی طولانی از عمر آن باقی مانده است و چرا نیاز است بدانیم آسیب در رینگ داخلی، رینگ خارجی، اجزای بیرینگ یا کیج است؟

اینها سوالهای خوبی هستند.

دو هدف پایه در آنالیز ارتعاشات وجود دارد توقف ماشین (بیرینگها) قبل از خرابی سنگین، و ارائه آگاهی به اداره نگهداری و تولید در کنترل ماشین.

 اگر در مراحل ابتدایی بدانید خرابی در حال توسعه است. می توانید تصمیم بگیرید چه کاری مهم تر است. 

براساس حساسیت ،ماشین در دسترس بودن قطعات یدکی، مطالبات تولید، وجود برنامه های نگهداری و تعمیرات می توانید تصمیم بگیرید چه باید بکنید آگاهی از ماهیت و شدت شرایط خرابی باعث میشود اوضاع در کنترل باشد و برای روشن شدن یک نکته زمان تا شکست و ماهیت شکست، برای رینگ ،داخلی رینگ خارجی، اجزای بیرینگ، و کیج متفاوت است.

تشدید

در این مرحله به معرفی یک اصطلاح دیگر نیاز داریم .

تشدید وقتی به یک زنگ ضربه میزنید، در یک فرکانس مخصوص ارتعاش خواهد کرد. در حقیقت علاوه بر فرکانس غالبی که میشنوید در واقع در تعداد زیادی از فرکانسها ارتعاش می.کند زنگها با اندازه و شکلهای مختلف در فرکانسهای مختلفی ارتعاش میکنند که به جرم و سختیشان بستگی دارد میزان لرزش (و یا صدا در این مورد) که میشنویم بسته به میزان نیروی مورد استفاده در ضربه به زنگ و میزان استهلاک آن است ماشینها و بیرینگها و شتاب سنجی که برای اندازه گیری ارتعاشات استفاده میکنیم به همان شیوه عمل میکنند همه با فرکانس طبیعی ارتعاش خواهند کرد.

بدلیل روانکاری کم انرژی پهن باندی ایجاد خواهد شد رزونانس تحریک میشود وقتی تماس فلز با فلز اتفاق میافتد، و وقتی خرابی ظاهر میشود زیر) سطح،ها پریده گیها ترکها این نیروها دوباره رزونانس را تحریک می کنند.

ممکن است متعجب شده باشید چه ارتباطی بین رزونانسها با خرابی بیرینگ باید باشد. آنها به دو دلیل مهم هستند رزونانس ارتعاش را تقویت میکند اندازه گیری آنرا آسانتر میسازد و میتوانیم با کمک رزونانس در شتاب سنج دامنه ارتعاش را بیشتر کنیم.

تکنیک های تشخیص خرابی بیرینگ

تکنیک های زیادی وجود دارد که میتوانند در تشخیص خرابی بیرینگ بکار روند خلاصه ای از آنها در زیر آمده است :

آلتراسونیک

فرکانسهای بالا بالای (رنج شنوایی) ارتعاش ناشی از بیرینگ، که انتشار اکوستیک نامیده می شوند، می توانند رصد ،شوند یا با قرائت دسیبل نرخ تغییر آنها می تواند رسم شود یا با گوش دادن از طریق هدفونها چراکه صدا “heterodyned” است.

یعنی می تواند از ترکیب دو جریان متناوب جریانی با فرکانسی برابر مجموع یا تفاضل فرکانس دو جریان مزبور حاصل شود بطوریکه در رنج شنوایی ما قرار گیرد. 

اگر بیرینگ در شرایط خوبی باشد باید صدای خفه و صافی داشته باشد اگر صدای غرش بالای ،منظمی یا صدای ترک مانند میشنوید ممکن است بیرینگ به روانکاری نیاز داشته باشد یا ممکن است آسیب دیده باشد این یک روش ساده قابل استفاده است. لذا به تناوب میتواند برای کشف خرابی بیرینگ استفاده شود که البته در مراحل بعد با یکی از تکنیک های آنالیز ارتعاشی که در زیر تشریح میشوند قابل آزمایش است. این روشها حتی میتواند در طول روانکاری استفاده شوند تا از گریسکاری کم یا زیاد جلوگیری شود همیشه باید در این مورد دقت زیادی کرد.

bearing 2
Shock Pulse Method (SPM)

شرکت spm در سال ۱۹۶۰ سنسور ارتعاشی را پیشرفت داد که با یک روش قابل پیش بینی در حدود ۳۰ کیلو هرتز رزونانس میکرد.

هنگامی که روانکار ناکافی است و در مرحله ابتدایی خرابی بیرینگ، سنسور به تشدید می افتد. Carpet یا کف طیف ارتعاش بررسی میشود اگر پیک هایی یا Spike وجود داشته باشد ناشی از تماس فلز با فلز است. 

اگر سنسور بدرستی نصب شده ،باشد روش شوک ،پالس نیز که توسط شرکت PRÜFTECHNIK استفاده میشود میتواند ماهیت مشکل روانکاری و شدت خرابی بیرینگ را نشان دهد. 

همچنین در روش مشابهی میتوان از تکنیک envelop استفاده کرد که یک طیف و شکل موجی AMM برای آنالیز دقیق ارائه می دهد.

Spike Energy

که در ۱۹۷۰ توسط شرکت IRD Mechanalysis توسعه داده شده (توسط entek و سپس توسط Rockwell خریداری شد) روش اسپایک انرژی از رزونانس شتاب سنج نصب شده مشابه روش شوک پالس استفاده می کند.

ارتعاش سنسور (که در محدوده فرکانس تشدید فیلتر میشود )در فرآیندی که سطح پیک را نگه می دارد، عبور میکند بطوری که ترند gSE قرائت شده میتواند رسم شود.

علاوه بر آن یک طیف و شکل موج زمانی را میتوان با روشی مشابه به envelop نمایش داد. خیلی مهم است که از یک سنسور برای همه اندازه گیریها استفاده شود زیرا سنسور متفاوت قرائت دامنه های مختلفی را ارائه خواهد کرد.

Enveloping and Demodulation

این دو نام ضرورتا استفاده شدند تا یک روش را توصیف کنند.

این فرآیند برای دو عملکرد استفاده شده است: حذف دامنه بالا، ارتعاش فرکانس پایین که در غیر اینصورت ارتعاش دامنه کم بیرینگ را تحت شعاع قرار میداد و تبدیل ضربات فرکانس بالا ” SPIKE ” به یک سیگنال فرکانس کم بطوریکه آنالیز طیف و شکل موج زمانی بتواند انجام شود. 

در این مثال زمان بین هر ضربه زمانی است که طول می کشد تا هر ساچمه بیرینگ از روی محل خراب شده روی رینگ خارجی عبور کند فرکانس گذر ساچمه روی رینگ خارجی نامیده می شود (BPFO) – آن که در شکل زیر نشان داده شده است. 

ضروری است تا فیلتر بالاگذری بدرستی تنظیم شود تا ارتعاشی که باقی میماند فقط از بیرینگ بیاید ( و نه مثلا از گیر بکس)

bearing 3

اگر هیچ خرابی وجود نداشته طیف envelope دارای نویز خواهد بود، و اگر خرابی وجود داشته باشد پیک (وهارمونیکهای) نیروهای فرکانسی بیرینگ را در خود خواهد داشت.

همچنانکه خرابی توسعه می یابد دامنه این پیک ها افزایش خواهد یافت در مرحله آخر خرابی بیرینگ noise floor بالا خواهد رفت و پیک ها را در خود خواهد بلعید.

PeakVue

روش Peakvue ابتکار شرکت (Emerson Process Management) است که یک طیف و شکل موج زمانی را برای تشخیص خرابی بیرینگ در مرحله ابتدایی ارائه می دهد. 

این روش به رزونانس سنسور نصب شده متکی و تفاوت مهمی با تکنیک envelope دارد از سیگنال آنالوگ سنسور در فرکانس های خیلی بالا (102KHz) نمونه برداری میشود تا امواج تنشی کوتاه مدت استخراج شوند. 

با استفاده از الگوریتم ثبت پیک شکل موج زمانی و طیف (حاصل قابل مشاهده برای آنالیست نگهداشته میشوند تا ترند سطوح پیک را بتوان رسم کرد فیلتر بالا گذری برای حذف سیگنال دامنه بالا فرکانس پایین استفاده می شود همینطور در همه روشها انتخاب تنظیمات درست فیلتر مهم است.

چهار مرحله خرابی بیرینگ

بطور کلی خرابیهای بیرینگ در چهار مرحله تشریح شده است (شخصا ترجیح می دهم تعداد مراحل بیشتری در نظر بگیرم زیرا از نقطه نظر ارتعاشی بیشتر از چهار تغییر می بینیم.)

مرحله اول

در مرحله اول خرابی جزیی است بیرینگ فقط 10 تا 20 درصد از عمرش را طی کرده است. اگر در این مرحله بیرینگ تعویض شود ممکن است هیچ عیبی را نبینید آسیب عمدتا زیر سطحی است. 

در این مرحله باید به مراقبت وضعیت بیرینگ ادامه دهید اما باید همچنین علل ریشه ای و درمان آنرا در نظر داشته باشید: روانکاری بیرینگ چک کردن بالانس و همراستایی اصلاح شرایط تشدید، و غیره

bearing 4

وقتی تماس فلز با فلز وجود دارد موجهای تنشی تولید خواهند شد با این حال آنها راندومی هستند.

(غیر تناوبی) تا زمانی که خرابیهای زیر سطحی توسعه یابند تکنیکهای آلتراسونیک هوایی (انتشار اکوستیک) شوک پالس، اسپایک انرژی، PeakVue و enveloping همه میتوانند در این مرحله استفاده شوند.

با این حال میزان موفقیت عموما به روش نصب سنسور و انتخاب تنظیم فیلتر بستگی خواهد داشت.

bearing 5

مرحله دوم

همچنانکه خرابی گسترش می یابد خرابیهای زیر سطحی رشد خواهند کرد سرانجام شکست در کل سطح،باعث پریده گی، ترک پوسته شدن و غیره میشود در نتیجه الگوی ارتعاش بتدریج تغییر می کند.

ضربات بیشتر خواهند شد تناوب ارتعاشی معینی وجود خواهد داشت اکنون ۵ تا ۱۰ درصد از عمر بیرینگ باقی مانده است. مجددا باید علت های ریشه ای را در نظر بگیرید و روانکاری را چک کنید با این حال باید با تناوب بیشتری بیرینگ را مانیتور کرد

bearing 6

تکنیک های فرکانس بالا مانند شوک پالس انرژی ،اسپایک آلتراسونیک هوایی و PeakVue در ادامه موثر خواهند بود. Enveloping demodulation نیز در رابطه با پیکهای قابل رویت در فرکانسهای نیروی بیرینگ (BPFO, BPFI, BSF and FTF) بسته به ماهیت عیب بهمراه هامونیک ها موثر خواهد بود. 

همچنین امکان دارد هارمونیکهای فرکانسهای نیروی بیرینگ در طیف شتاب نیز رویت شوند، و آنالیز شکل موج زمانی علائمی از خرابی را نشان دهد مخصوصا برای ماشینهای دور پایین پیک ها ممکن است در طیف سرعت نیز پدیدار ،شوند اما شاید در اواخر مرحله دو وقتی آسیب برجسته شده است.

bearing 7
bearing 8
bearing 9

مرحله سوم

اکنون آسیب آشکار تر شده است. اگر بیرینگ را تعویض کنید آسیب را خواهید دید در این وضعیت کمتر از ۵ درصد عمر بیرینگ باقی مانده است اکنون زمان آن است که بیرینگ تعویض شود مگر اینکه ریسک خرابی کمتر از نیاز به ماشین باشد.

bearing 10

تکنیکهای فرکانس بالا هنوز هم وجود خرابی را نشان میدهند قرائتهای شوک پالس و اسپایک انرژی (gSE) هنوز رشد می کنند و دامنه پیکهای طیف envelope به رشد خود ادامه می دهند.

در مرحله سه شما قطعا پیکهایی را در طیف سرعت خواهید دید که بسته به شرایط خرابی مطابق فرکانسهای نیروی بیرینگ (BPFO, BPFI, BSF and FTF) می باشند.

* اگر آسیب روی رینگ خارجی بیرینگ موجود باشد (در ماشین افقی)، هارمونیک هایی از فرکانس BPFO وجود خواهد داشت در ابتدا هارمونیکها ممکن است دامنه کمتری از پیک BPFO داشته باشند، اما با رشد خرابی هارمونیک ها رشد خواهند کرد تا نسبت به پیک BPFO دامنه بیشتری پیدا کنند.

bearing 11

* اگر آسیب روی رینگ داخلی باشد پیکی در فرکانس BPFI وجود خواهد داشت. هارمونیک های این فرکانس وجود خواهند داشت و مجاورهای 1rpm حول هارمونیکها و فرکانس پایه را احاطه خواهند کرد. مجاورها بعلت پدیده ای به نام مدولشن (modulation) ظاهر میشوند همچنانکه منطقه آسیب در داخل و خارج از منطقه بار جابجا می شود ضربه کم و زیاد خواهد شد (یکبار در دور )

اگر ساچمه های بیرینگ آسیب دیده باشند ممکن است پیکی در فرکانس BSF وجود داشته باشد، اما به احتمال زیاد در فرکانس دو برابر زیرا آسیب روی ساچمهها باعث ضربه به رینگ داخلی و خارجی در هر دور می شود. باز هم مجاورها و هارمونیک را خواهیم دید اما در این هنگام فاصله مجاورها معادل فرکانس کیج خواهد بود زیرا هر ساچمه با کیج به داخل و خارج منطقه بار جابجا می شود.

bearing 12

در آنالیز شکل موج زمانی نیز وجود مدولاسیون آشکار خواهد بود و ضربه ها در شکل موج زمانی دیده خواهند شد. شکل موج زمان دقیقا آنچه داخل بیرینگ اتفاق میافتد را نشان میدهد هر ضربه قابل مشاهده است.

باید دقت شود تا مدت ثبت و وضوح صحیحی انتخاب شود به طوری که رویت جزییات لازم ممکن باشد.

bearing 13

مرحله چهارم

اکنون بیرینگ خرابی قابل توجهی دارد بیرینگ باید تعویض شود ریسک خرابی سنگین منجر سرویس شدن ماشین وجود دارد.

bearing 14

در حالی که هنوز تکنیکهای فرکانس بالا استفاده میشوند بیرینگ برخی تغییرات مهم را تجربه خواهد کرد. که می تواند باعث شود تا ارتعاشات فرکانس بالا کاهش یابند سطح ارتعاش شوک پالس و اسپایک انرژی و PeakVue و envelope ممکن است کاهش یابد همچنانکه آسیب ادامه پیدا می کند، برخی موارد زیر می تواند اتفاق بیافتد .

۱ – سایش های زیادی وجود دارند که باعث میشوند لبه های تیز هموار ،شوند بنابراین در ارتعاشات فرکانس بالا کاهش وجود دارد

۲- اکنون آسیب خیلی زیاد شده است بطوریکه ارتعاش کمتر متناوب است. ممکن است پیک های مشخص متمایزی را در فرکانسهای کلیدی بیرینگ نبینید. این پیک ها بالا و پایین خواهد شد، و ظاهرا پیک های راندومی به نظر می رسند و ارتعاشات کف طیف رشد خواهند کرد این امر برای طیف سرعت و طیف envelope صادق است.

3- همچنانکه بیرینگ بیشتر ساییده میشود لقی بیرینگ بیشتر خواهد شد. در نتیجه شاهد افزایش ارتعاش در سرعت دوران و هارمونیک هایش خواهید بود یعنی لقی.

4- در مرحله چهارم سطح rms کلی افزایش خواهد یافت زیرا سطح کلی ) بر طبق استانداردهای (ISO) تنها با ارتعاشات زیر ۱۰۰۰ هرتز تحت تاثیر قرار میگیرد به همین خاطر است که آن در مراحل آخر به خرابی بیرینگ حساس می شود.

bearing 15
bearing 16

نکات مهم

در این مقاله تا اینجا پیشرفت خرابی بیرینگ به شکل روند خطی بحث شد فرض شد همه این خرابی ها به همین روش پیشرفت کنند و تنزل تدریجی در شرایط بیرینگ وجود دارد که در واقع اینطور نیست.

۱ -راه های زیادی وجود دارد که ممکن است باعث شکست بیرینگ :شوند ترک برجستگی های ناشی از بار استاتیکی زیاد و زنگ زدگی و خوردگی پوسته شدن ،لغزیدن فرسایش سایش تخلخل الکتریکی، فرورفتگی و خراش و غیره مقاله های کاربردی عالی توسط سازندگان بیرینگ منتشر شده است که این خرابی های مکانیکی را شرح میدهند.

 آنها کمک میکنند بدانید چطور از مشکلات در اولین مرحله جلوگیری کنید و باعث میشوند تا نوع آسیب را تشخیص دهید و علت ریشه ای را تعیین کنید برای مثال اگر یک ماشین برای مدت طولانی کار نکرده باشد و برجستگیهای ناشی از بار استاتیکی زیاد بوجود آمده باشد ممکن است ماشین را بکار بیاندازید و سریعا خرابی سنگینی را تجربه کنید مرحله یک، دو یا حتی مشخصات مرحله ۳ را نخواهد دید( از نقطه نظر تحلیل ارتعاشی بیرینگ مستقیما به مرحله ۴ رفته است.)

۲- همانگونه که بیرینگ خراب میشود ( بسته به نوع خرابی) لحظاتی وجود خواهد داشت که ترکها ظاهر می شوند، تکه ای از فلز پوسته میکند و غیره در آن لحظه الگوی ارتعاش و دامنه ممکن است تغییر کند. 

اکنون لبه های تیزی وجود دارد که به ساچمه ها ضربه میزنند و تکه ای از فلز اگرچه ،کوچک، داخل بیرینگ وجود دارد. اگر در آن زمان ارتعاش را اندازه بگیرید ممکن است فکر کنید ارتعاش خیلی شدید است. 

در حالیکه ساچمه های بیرینگ پیوسته به سطح تیز ضربه میزنند و لبه ها گرد خواهند شد و تکه های فلزی ممکن است با روانکار به بیرون منتقل شوند بنابراین ارتعاش تغییر خواهد کرد. 

لذا ممکن است موقیتی که بهبود ارتعاش ظاهر میشود مهم .باشد میتوانید قانع شوید که بیرینگ خودش شده است. متاسفانه بیرینگ های خود تعمیر را هنوز نساخته اند.

داده برداری

خیلی نمی توان بر این امر پافشاری کرد روش نصب شتاب سنج روی ماشین موفقیت تکنیک های فرکانس بالا (شوک پالس انرژی ،اسپایک PeakVue و enveloping را تعیین خواهد کرد. تا حد امکان باید شتاب سنج نزدیک به منطقه بار نصب شده باشد و باید روی سطح تمیز همواری نصب شده باشد، برای نتیجه بهتر، شتاب سنج باید با پیچ نصب شده باشد نصب ،مگنتی فشاری با میله رابط و نگهداری دستی نباید استفاده شوند.

نتیجه گیری

درک چگونگی و چرایی خرابی ،بیرینگ و فهم نحوه عملکرد تکنیکهای مختلف آنالیز بیرینگ باعث میشوند هشدارهای به موقعی از خرابی بیرینگ ،بگیرید که به نوبه خود باعث میشود تا تولید و نگهداری ماشین ها را در کنترل داشته باشید اگر در روشهای داده برداری و تنظیمات و مراقبت فرکانسهای بیرینگ دقت کنید.

 باید خرابی های سنگین بیرینگ کمی داشته باشید و اگر مراقب علت ریشهای خرابیهای بیرینگ باشید، حتی تعداد کمتری خرابی بیرینگ را خواهید داشت پیاده سازی این تکنیکها ممکن است قدری کار داشته باشد، ممکن است به نظر برسد زمان کافی نداشته باشید تا تغییرات مناسبی انجام دهید.

اما تنها راه برای خارج شدن از حالت آتش نشانی توقف آتش در شروع آن است.

فرزین رضاقلی وب‌سایت

نظرات بسته شده است.